11.10.2022

„50 Osobistości Biznesu. Od serca dla serca” – wywiad z Katarzyną Koszel-Zawadką.

Zapraszamy do przeczytania wywiadu z Partnerem Baker Tilly Legal Poland – Katarzyną Koszel-Zawadką, który ukazał się w książce: „50 Osobistości Biznesu. Od serca dla serca”. Redakcja magazynu „Businesswoman&life” wsparła działalność Fundacji Rozwoju Kardiochirurgii im. Profesora Zbigniewa Religi, wydając wyjątkową publikację, w której znalazły się historie wielu znanych osobistości ze świata biznesu. 

Zniechęca mnie…
Im trudniej, tym lepiej.
Cecha charakteru, którą w sobie najbardziej lubię…
Wytrwałość.
Na bezludną wyspę zabrałabym…
Rodzinę, a do tego aparat fotograficzny.
Relaksuję się, gdy…
Podróżuję, ale też odpoczywam, trenując
kick-boxing”.

BWL: Nowe nawyki konsumentów, którzy przeszli do online, wymuszają na firmach zmianę dotychczasowych strategii działania, wprowadzanie nowych rozwiązań oraz szukanie kanałów dotarcia. Czasem są to niewielkie korekty, czasem rewolucja. Wszystko to jednak wymaga znajomości prawa. Jak wiele jest do zrobienia?

Katarzyna Koszel-Zawadka, Partner z Kancelarii Prawnej Baker Tilly Legal Poland: Bardzo dużo.
Szybkie tempo zmian, konieczność szukania nowych rozwiązań i ich wdrażanie stanowią poważne wyzwanie dla biznesu, ale i dla ustawodawstwa. Świat przestawił się na technologię cyfrową, zmieniając sposób działania firm niemal wszystkich branż. Praca zdalna traktowana dotychczas – przynajmniej w Polsce – po macoszemu, dzisiaj wymusiła na pracodawcach reorganizację, znalezienie narzędzi rozwiązujących problem na przykład monitorowania czasu pracy bez naruszania prywatności pracowników, korzystania z chmur z zachowaniem tajemnicy handlowej, zapewnienia bezpiecznego wewnętrznego obiegu informacji i dokumentów, a także kontaktu z klientami. Nie sądzę, że w pełni wrócimy do tego, co było. Przeszliśmy na rozwiązania cyfrowe, a młode pokolenie, które wchodzi na rynek pracy, preferuje tę formę, kierując się zasadą: im prościej, tym lepiej. Dochodzi tu także aspekt międzynarodowy. Możemy pracować z różnych zakątków świata, zatrudniać osoby z innych państw i odpowiednio dostosowywać rozwiązania technologiczne w obu sytuacjach. Będziemy się coraz częściej mierzyć z wyzwaniami dla różnych dziedzin prawa, które wynikają z wdrażania coraz to nowszych technologii cyfrowych oraz automatyzacji zadań. Przykładem są autonomiczne pojazdy, roboty domowe lub biurowe, które obserwują, rejestrują, oceniają i analizują zachowanie użytkowników, aby nauczyć się przewidywać ich przyszłe potrzeby. Takie stałe monitorowanie budzi obawy co do zachowania naszej prywatności. Do tego dochodzi kwestia odpowiedzialności za działania takiego produktu. Muszę też wspomnieć o big data. Ich potencjał biznesowy jest ogromny, ale korzystając z tych narzędzi, firmy powinny brać pod uwagę ryzyko prawne, jakie za sobą niosą, a dotyczą cyklu życia danych: generowania, przekazywania, wykorzystywania, przekształcenia, przechowywania, archiwizacji i niszczenia. Na to wszystko klient nie do końca ma wpływ. Ustawodawca międzynarodowy i polski opracowują akty, aby dostosować obowiązujące prawo do korzystania z nowych technologii. Przedsiębiorcy powinni właściwie nieustannie trzymać rękę na pulsie i dostosowywać swoje działania do zmieniającego się prawa. Konstruowanie umów, ochrona własności intelektualnej czy bezpieczeństwo danych konsumentów powinny mieć najwyższy priorytet.

BWL: Na rynku działa wiele takich firm jak Baker Tilly. Jak się wyróżniać?

KKZ: W Baker Tilly Legal Poland działamy tak, aby każdy klient wiedział, że nie musi się mierzyć z przyszłością sam, ponieważ ma w nas profesjonalnego doradcę, który pomoże mu zminimalizować ryzyko i wesprze rozwój jego biznesu. Stawiamy na szczerą i otwartą komunikację, która buduje zaufanie i długoterminowe relacje. Nasz model zarządzania oparty jest na współpracy projektowej. Dla poszczególnych projektów lub zagadnień prawnych tworzymy zespoły, które prowadzą transakcje czy też poszukują odpowiedzi na problem w najbardziej efektywny sposób. Kancelarie nie zawsze chcą być częścią sieci i globalnej struktury, bojąc się utraty niezależności. Sieć Baker Tilly ma jednak wspólną misję, którą jest rozwój klientów, a wraz z ich rozwojem rozwijamy się sami. Działamy według konkretnych norm etycznych. Nie są one narzucane odgórnie. Korzystamy z naszego wieloletniego doświadczenia oraz inicjatyw pracowników wszystkich szczebli, dzięki czemu jesteśmy w stanie spełnić najwyższe standardy przy jednoczesnym dostosowaniu się do realiów. W czasach tak intensywnej legislacji bardzo istotna jest specjalizacja, bo trudno, aby jedna osoba znała się na wszystkim. Nasz zespół tworzą prawnicy z międzynarodowym wykształceniem i wieloletnim doświadczeniem, wyspecjalizowani w prawie nieruchomości i prawie gospodarczym. W sieci mamy też dostęp do ekspertów i wiedzy z całego świata, zatem udostępniamy naszym klientom międzynarodowe zespoły eksperckie, świadczące usługi prawne, podatkowe, doradztwo finansowe oraz usługi księgowe.

BWL: Firmy długo trzeba przekonywać do korzyści, jakie płyną z takiej współpracy?

KKZ: Nie trzeba, bo stawiamy na relacje długoterminowe i dbamy o naszych klientów, znamy prowadzone przez nich biznesy, ich oczekiwania i wartości. Jako profesjonalni doradcy wiemy, jak zgodnie z celami klientów zaplanować najlepsze zabezpieczenie ich przyszłości. Chyba nam się udaje, bo większość klientów jest z nami od lat, a nasze doświadczenie, uznane na rynku, sprawia, że nowi klienci sami się zgłaszają. Nie sztuką jest powiedzieć, że wszystko się da i wszystko się wie. Sztuką jest powiedzieć, że przeanalizujemy problem i znajdziemy najkorzystniejsze rozwiązanie.

BWL: Dziś działamy w niestabilnych czasach, co sprawia, że konsumenci ostrożnie podejmują decyzje, a firma musi przekonać do siebie. I tu ogromną rolę spełnia lider, który musi motywować do działania, tak aby wciąż być o krok przed konkurencją. Jaki Pani ma na to sposób i jak opisałaby Pani dzisiejszego lidera?

KKZ: Bycie liderem oznacza pełną gotowość do podejmowania wyzwań, szybkiego rozwiązywania problemów i dopasowania się do sytuacji. Podczas gdy niektórych nadmiar obowiązków i wysokie ryzyko przytłacza, ja czerpię energię i siłę z pracy nad wyzwaniem, szczególnie tym skomplikowanym, związanym z tym, co nieprawidłowe i trudne. Z natury jestem nonkonformistką, która udoskonala wszystko, co nie działa, tak jak powinno. W swoich relacjach z klientami i zespołem stawiam na szczerość, otwartość, lojalność i szacunek, a nie ma chyba osoby, dla której nie byłyby one ważne. Pracując z klientem, uprzedzam, jeśli ryzyko jest wysokie i wspólnie szukamy alternatyw. Kładę nacisk na wiarygodność i dotrzymywanie terminów. Motywuję zespół, pokazując im swoje pełne zaangażowanie i dostarczając jak najlepszą jakość świadczonych usług. W końcu firmujemy to, co robimy. Powtarzam swoim współpracownikom, że aby być zadowolonym z samego siebie pod koniec każdego dnia, trzeba mieć poczucie, że coś konkretnego osiągnęliśmy.

BWL: Lider też człowiek i potrzebuje odpoczynku. Jak Pani najchętniej się relaksuje? Co sprawia, że utrzymuje Pani równowagę życiową?

KKZ: Dbam o work-life balance, dlatego umiejętnie zarządzam swoim czasem. Staram się pracować w regularnych godzinach przy równoczesnym zachowaniu elastyczności, jeśli wymaga tego sytuacja. Celebruję chwile prywatne. Jestem ciekawa świata i odpoczywam, podróżując. Z pasją odkrywam nowe miejsca, poznaję ludzi i ich otoczenie. Tak zbierane doświadczenia pomagają też w pracy zawodowej, bo różnorodna wiedza i poznawanie kultur pozwala mi lepiej rozumieć klientów z innych krajów.

BWL: Na koniec poproszę o trzy rady dla przedsiębiorców od eksperta, jak utrzymać markę w czasach kryzysu.

KKZ: Podejmuj strategiczne decyzje w oparciu o analizy prawne, finansowe i podatkowe, które pomogą ci przygotować się na nadchodzące trudności. Po drugie minimalizuj ryzyko, regularnie przeglądając zawarte umowy, dostosowując się do zmieniającego się otoczenia prawnego. Bądź otwarty na zmiany, a czasem rewolucję wewnątrz firmy. I na koniec: zmierz się z przyszłością razem z nami.

Katarzyna Koszel-Zawadka:

Katarzyna od ponad 15 lat doradza inwestorom krajowym i zagranicznym przy transakcjach nabywania, sprzedaży i w procesie budowlanym nieruchomości komercyjnych. Ma doświadczenie w doradztwie w fuzjach, joint venture przekształceniach spółek prawa handlowego. Uczestniczyła w wielu transakcjach finansowania i refinansowania nieruchomości oraz procesach due diligence spółek, nieruchomości i farm wiatrowych. W 2013 r. wpisana na listę radców prawnych Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie, a od początku istnienia kancelarii Baker Tilly Legal Poland jest kluczowym członkiem jej zespołu. Interesuje się psychologią i komunikacją interpersonalną, ma ugruntowane kompetencje negocjatora transakcyjnego i biznesowego.

Fot. Tomasz Puchalski

Materiał zrealizowany przez redakcję magazynu „Businesswoman&life”:
Więcej informacji o książce.

Dochód ze sprzedaży książki przeznaczony jest na działalność Fundacji Rozwoju Kardiochirurgii im. Profesora Zbigniewa Religi: https://businesswomanlife.pl/ksiazka-50-osobistosci-biznesu-od-serca-dla-serca/

Ta strona używa plików cookie

Ta strona korzysta z plików cookie, dostarczając treści dopasowane do Twoich potrzeb. Pozostając na niej, wyrażasz zgodę na korzystanie z cookies. Aby dowiedzieć się więcej, zachęcamy do zapoznania się z naszą Polityką Prywatności.