Aktualności
4. listopada 2025
Czas czytania: 2
Min.
news
Program motywacyjny nie jest tylko benefitem dla pracowników. To instrument finansowy, który wzmacnia lojalność, motywację i wyniki – zarówno menedżerów, jak i całej organizacji. Najnowsza publikacja ekspertów Baker Tilly TPA, Baker Tilly Legal Poland oraz TPA Poland „Program motywacyjny – ważne narzędzie w zarządzaniu wartością przedsiębiorstwa” odpowiada na wiele pytań, jak podejść do jego planowania.
Program motywacyjny – inwestycja w wartość i stabilność przedsiębiorstwa
By poprawiać wyniki oraz motywować kadrę menedżerską, naturalnym odruchem jest „dorzucenie” premii, benefitów, może jednorazowej podwyżki. Jeżeli te mechanizmy nie działają, warto zastanowić się nad długoterminowym programem motywacyjnym, który pozwoli połączyć interesy właścicieli i menedżerów, obniżyć koszty agencji i przyspieszyć trajektorię wyników – pod warunkiem, że zostanie dobrze wyceniony, prawidłowo ujęty i bezpiecznie ustrukturyzowany podatkowo oraz prawnie.
Właśnie temu zagadnieniu poświęcona jest najnowsza publikacja ekspertów Baker Tilly TPA, Baker Tilly Legal Poland i TPA Poland, która w kompleksowy sposób przedstawia finansowe, prawne i podatkowe aspekty programów motywacyjnych.
Motywacja jako element strategii długoterminowej
Czy program motywacyjny jest jedynie narzędziem premiowania? Właściwie zaprojektowany i wdrożony program staje się częścią strategii zarządzania wartością przedsiębiorstwa. Zamiana rocznych premii na właścicielski program motywacyjny – zaprojektowany jak instrument finansowy – jest dziś najsilniejszą dźwignią poprawy wyników i retencji.
Mechanizm wprowadzający większą koncentrację na celach spółki wprowadza zmianę sposobu funkcjonowania pracowników – a także postrzeganie przez nich pracodawcy. Menedżerowie, którzy widzą wymierne korzyści z długofalowego sukcesu spółki, stają się jej prawdziwymi ambasadorami.
Finanse i wycena – program jako instrument inwestycyjny
Właściwa wycena ma fundamentalne znaczenie dla dyrektorów finansowych – wpływa bowiem na sposób prezentacji zobowiązań w sprawozdaniach finansowych, poziom kosztów operacyjnych oraz decyzje inwestycyjne.
Ekonomicznie skuteczny i przejrzysty dla inwestorów program motywacyjny, musi zostać oparty na rzetelnej wycenie i właściwie ujęty w sprawozdawczości (MSSF). W praktyce oznacza to stosowanie modeli opcyjnych (np. Black-Scholes-Merton) oraz symulacje (np. Monte Carlo przy warunkach zależnych od wyników lub relatywnego TSR). To twarde, policzalne dane finansowe – a co za tym idzie sprawnie działające mechanizmy motywacyjne.
W części publikacji poświęconej wycenie programów motywacyjnych znajdziesz więcej informacji na temat prawidłowego ujęcia księgowego i sprawozdawczego takich planów, które wymagają stosowania zaawansowanych modeli finansowych.