Wsparcie w transformacji energetycznej średnich i dużych przedsiębiorstw – fakty, wymagania i kluczowe wnioski

Wsparcie w transformacji energetycznej średnich i dużych przedsiębiorstw – fakty, wymagania i kluczowe wnioski

Program Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS) w działaniu FENX.01.01 — Efektywność energetyczna otworzył drugi nabór skierowany do dużych i średnich przedsiębiorstw, które chcą zrealizować inwestycje ograniczające zużycie energii pierwotnej, redukujące emisje gazów cieplarnianych oraz zwiększające udział OZE. Nabór jest konkurencyjny, a o przyznaniu wsparcia decyduje zarówno spełnienie szeregu warunków formalnych, jak i uzyskana punktacja rankingowa. Nabór przewidziany jest do 27 lutego 2026 r. 

Co można finansować?  

Zgodnie z programem priorytetowym i kryteriami działania, wsparcie obejmuje wyłącznie przedsięwzięcia, które mieszczą się w jasno określonych kategoriach: 

  • modernizacja energetyczna budynków zakładowych (nie mieszkalnych) – pod warunkiem osiągnięcia co najmniej 30% oszczędności energii pierwotnej; 
  • zwiększenie efektywności energetycznej procesów technologicznych – minimum 10% redukcji energii pierwotnej; 
  • instalacje OZE wraz z magazynami energii;  
  • instalacje do produkcji, magazynowania lub transportu wodoru odnawialnego;  
  • modernizacje źródeł ciepła.  

 

Program dopuszcza również możliwość finansowania wybranych elementów niewynikających z audytu energetycznego, o ile wpisują się w cele Europejskiego Zielonego Ładu (np. zielone dachy, infrastruktura elektromobilności, systemy cyfryzacji budynku). Limit dla tych elementów wynosi 15% kosztów kwalifikowanych.  

Finansowanie — 100% kosztów kwalifikowanych  

Program nie przewiduje dotacji w klasycznym rozumieniu, ale prowadzi do analogicznego efektu. Finansowanie jest zwrotne, ale z potencjalnym umorzeniem części pożyczki IF (czyli pożyczki ze środków Funduszu Spójności) nawet do 49%, pod warunkiem osiągnięcia zakładanych efektów ekologicznych. 

Konstrukcja wsparcia: 

  • 85% – pożyczka IF (preferencyjna, możliwe umorzenie), 
  • 15% – pożyczka NFOŚiGW (rynkowa). 

 

Poziom umorzenia zależy bezpośrednio od procentowej oszczędności energii końcowej lub produktywności instalacji OZE. 

Koszty i zasady kwalifikowalności — bez miejsca na dowolność 

Wszystkie koszty muszą mieścić się w kategoriach wskazanych w Wytycznych w zakresie kosztów kwalifikowanych. Dokument ten określa nie tylko rodzaje kosztów, lecz również warunki formalne, które muszą być spełnione łącznie, aby koszt został zaakceptowany: zgodność z prawem, niezbędność, właściwa dokumentacja, poniesienie przez beneficjenta oraz brak podwójnego finansowania.  

Do najważniejszych zasad należą: 

  • Koszty przygotowania projektu 

Kwalifikowane do limitu 10% kosztów projektu (m.in. audyty, studium wykonalności, dokumentacja techniczna).  

  • Koszty zarządzania projektem 

Również limit do 10% kosztów kwalifikowanych, wymagają szczegółowego uzasadnienia oraz wskazania zakresu czasu pracy personelu.  

  • Koszty robót budowlanych i środków trwałych 

Kwalifikowane są te, które są niezbędne do realizacji przedsięwzięcia i spełniają warunki ustawowe – w tym trwałe włączenie w majątek beneficjenta.  

  • VAT 

Kosztem kwalifikowanym jest wyłącznie wtedy, gdy beneficjent nie ma prawnej możliwości jego odliczenia i posiada odpowiednią interpretację indywidualną, jeśli jest wymagana.  

Najważniejsze dokumenty obowiązkowe 

Każdy projekt musi spełnić rozbudowane wymogi dokumentacyjne, w tym: 

  • Audyt energetyczny ex-ante i ex-post 

Audyt ex-ante określa zakres rzeczowy i minimalny wymagany poziom oszczędności — jego zgodność z projektem podlega ocenie zero–jedynkowej.  
Audyt ex-post jest obowiązkowy i podlega złożeniu po realizacji inwestycji.  

  • Studium wykonalności (SW) 

Przygotowane zgodnie z instrukcją dołączoną do listy załączników — musi zawierać m.in. aktywny model finansowy.  

  • DNSH 

Każdy projekt musi przejść weryfikację zgodności z zasadą DNSH, czyli „nie czyń poważnych szkód”, a załączniki wskazują przykładowy zestaw dowodów i dokumentów akceptowanych przez instytucję.  

  • Dokumenty środowiskowe 

Zależnie od projektu wymagane mogą być: 

  • deklaracja zgodności z ustawami środowiskowymi, 
  • deklaracja Natura 2000, 
  • deklaracja zgodności z Ramową Dyrektywą Wodną, 
  • oświadczenie o zgodności decyzji środowiskowej z zakresem projektu. 

 

Jak oceniane są projekty? — kryteria obowiązkowe i rankingujące 

Ocena składa się z dwóch etapów: 

1. Kryteria obligatoryjne (zero–jedynkowe) – brak spełnienia któregokolwiek z nich eliminuje projekt, np.: 

  • zgodność projektu z programem FEnIKS i ogłoszeniem naboru, 
  • kompletność dokumentacji, 
  • brak zakończenia projektu przed złożeniem wniosku, 
  • brak podwójnego finansowania, 
  • poprawność kwalifikowalności kosztów, 
  • zgodność z zasadami środowiskowymi, DNSH, klimatycznymi i równościowymi, 
  • obowiązkowa minimalna oszczędność energii, 
  • obowiązkowy audyt, 
  • zgodność z hierarchią źródeł ciepła, 
  • potwierdzenie, że projekt nie służy wyłącznie redukcji emisji w ramach EU ETS. 

 

2. Kryteria rankingujące (punktowe) – to one decydują o pozycji na liście rankingowej. Oceniane są m.in.: 

  • gotowość projektu do realizacji (punkty za pozwolenie na budowę – jeśli dotyczy, dokumentację, prawo do dysponowania nieruchomością na cele realizacji projektu, zabezpieczenie wkładu własnego), 
  • jednostkowy koszt oszczędności energii pierwotnej i redukcji CO, 
  • stopień realnych oszczędności energii, 
  • dodatkowe elementy „zielone” (np. OZE współpracujące, odzysk ciepła, GOZ, elektromobilność), 
  • realizacja w formule ESCO/EPC. 

 

Kluczowe ryzyka przy sporządzaniu dokumentacji aplikacyjnej 

Praktyka przygotowywania wniosków pokazuje, że wiele projektów odpada lub traci punktację z powodu kilku powtarzających się błędów. Najczęstsze z nich to: 

  • Niezgodność zakresu projektu z audytem energetycznym – każda rozbieżność eliminuje projekt na etapie oceny 
  • Brak właściwej hierarchii źródeł ciepła 

Wymiana lub instalacja źródła ciepła musi odbywać się według obowiązkowej hierarchii (najpierw ciepło systemowe, następnie OZE, dopiero na końcu gaz), a źródła gazowe można finansować tylko wtedy, gdy obiektywnie nie ma możliwości zastosowania rozwiązań wyżej w hierarchii i tylko w określonym w dokumentach terminie. 

  • Problem z dostępnością terenu lub pozwoleń 

Brak prawa do dysponowania terenem lub brak pozwolenia na budowę obniża liczbę punktów, które decydują o miejscu na liście rankingowej. 

  • Niewystarczająca dokumentacja DNSH 

Udostępniony przykładowy wykaz dokumentów potwierdzających spełnienie zasady DNSH pokazuje, że instytucja wymaga twardych dowodów i nie akceptuje lakonicznych opisów. 

  • Nieprawidłowe przypisanie kosztów – wytyczne dotyczące kosztów kwalifikowanych są bardzo szczegółowe – błędy są częstą przyczyną korekt lub nawet odrzucenia wniosku na etapie oceny.  

 

Atrakcyjna szansa na sfinansowanie transformacji energetycznej 

Nabór NFOŚiGW dla średnich i dużych przedsiębiorstw to atrakcyjna szans na finansowanie transformacji energetycznej zakładów przemysłowych. Program opiera się na dość jasnych, kryteriach, co sprzyja przejrzystości – ale eliminuje projekty nieprzygotowane lub niedoszacowane. 

Dla przedsiębiorców, którzy podejmą wyzwanie i solidnie przygotują projekt pod względem technicznym, środowiskowym i finansowym, to realna szansa na pozyskanie finansowania obejmującego 100% kosztów kwalifikowanych, a także na wysokie umorzenie części pożyczki. 

Jeśli jesteście Państwo zainteresowani pozyskaniem dotacji, zapraszamy do kontaktu – oferujemy kompleksowe wsparcie i doradztwo. 

Picture of Magdalena Stachera

Magdalena Stachera

Senior Consultant

Zobacz też

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.